Wie zijn jouw belangrijkste concurrenten voor jouw webshop? En hoe doen zij hun business? Als ondernemer of online marketeer is dit een belangrijke vraag om jezelf op regelmatige basis te stellen. Want naast de klant en de markt spelen ook jouw concurrenten een belangrijke rol in jouw marketing en sales strategie. Als je je concurrenten gaat onderzoeken dan zijn er een aantal handige tools die je hierbij kunnen helpen. Wij geven je een viertal voorbeelden.
Ahrefs Backlink Checker
Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van de SEO strategie en het betekent dat je links van andere websites gaat verzamelen die naar jouw website verwijzen. Ook je concurrenten zullen hier mee bezig zijn. Om te kijken welke backlinks zij allemaal verzameld hebben naar hun website, kun je gebruik maken van de gratis Backlink Checker. Vul de website van je concurrent in, kijk welke backlinks zij hebben en bepaal ook of hier interessante opties voor jouw webshop bij zitten. Bovendien kun je soms extra inzichten krijgen qua samenwerkingen of welke pagina’s zij belangrijk vinden om organisch op gevonden te worden.
Price Monitoring Tool
Met een webshop is het heel makkelijk om snel de prijs aan te passen. In theorie zou je dit meerdere malen per dag kunnen doen, zelfs elke minuut! Natuurlijk zal dit in de praktijk wel meevallen, maar prijzen fluctueren wel. Bovendien wordt er ook vaak gewerkt met (tijdelijke aanbiedingen). Dit kun je zelf handmatig gaan bijhouden van je concurrenten, maar je zult merken dat je dit heel veel tijd kost. Handiger is om met een Price Monitoring Tool te werken. Deze geeft inzichten in de prijzen van je concurrenten over tijd voor alle producten waar jij op wilt focussen. Bovendien kun je ook in meerdere landen de prijzen monitoren. Op die manier bespaar jij heel veel tijd en heb je ook betere inzichten dan wanneer je handmatig de prijs gaat monitoren. Een voorbeeld van een aanbieder van een prijsmonitortool is Bigshopper.
Advertenties bekijken
Ook dit kun je weer handmatig doen: je typt in Google je belangrijkste zoekwoorden (producten) en kijkt welke concurrenten adverteren. Je kunt kijken naar de teksten die ze gebruiken, welke positie ze staan etc. Echter als je echt een compleet overzicht wilt hebben van de advertenties die concurrenten binnen Google voeren, dan is het handig om ook hier met een tool te gaan werken. Semrush en SE Ranking zijn voorbeelden van twee tools die je heel veel SEA inzichten kunnen geven. Ze laten je precies zien welke advertenties je concurrenten voeren, welke posities, welke kosten en hoeveel verkeer ze hiermee binnenhalen. Vind je een abonnement op deze tool te duur? Je kunt ook beginnen met een gratis proefabonnement en dan al heel veel learnings opdoen!
Schakel een professional in
Een communicatieadviesbureau kan ook waardevol zijn bij het analyseren van concurrenten omdat ze een frisse en objectieve kijk bieden. Ze kunnen diepgaand onderzoek uitvoeren naar de strategieën, sterke en zwakke punten van concurrenten, en deze inzichten gebruiken om jouw eigen communicatieaanpak te verfijnen. Hun expertise stelt je in staat om concurrentievoordeel te behalen door te begrijpen wat wel en niet werkt in jouw branche. Dit leidt tot effectievere communicatie en een betere positie in de markt, wat uiteindelijk tot groei kan leiden.