
Als Nederlands bedrijf, wil je misschien niet alleen zaken blijven doen in Nederland, maar wil je ook naar het buitenland. Als je gaat groeien over de grenzen, dan is het verstandig om hier een gedegen plan voor te maken. Niet alleen moet je naar je product of dienst en je interne processen kijken, het is ook belangrijk dat je de juiste saleskanalen gaat aanboren.
Salesteam
Een van de meest persoonlijke manieren van zakendoen is nog steeds face-to-face oftewel met salesmensen, accountmanagers. Zeker als je in de B2B business actief bent of als het om de duurdere producten en/of diensten gaat dan wordt persoonlijk contact nog als zeer waardevol beschouwd en levert dit vaker betere resultaten op. Belangrijk is echter dat je salesteam goed aansluit bij het land waar je zaken mee wilt gaan doen. En dit gaat verder dan alleen het spreken van de taal. Ook het kennen van de cultuur en wetgeving is hierbij van belang. Oryx international recruitment is een partij die jou kan helpen bij het vinden van de juiste mensen hiervoor.
Online adverteren
Een andere manier om jouw diensten of producten onder de aandacht te brengen in een ander land is via online adverteren. Dit kan bijvoorbeeld via advertenties in Google. Dit wordt ook wel SEA genoemd. Hierbij kun je niet alleen adverteren in de zoekmachine, maar via Google ook op partnerwebsites zoals lokale nieuwswebsites of andere informatieplatformen. Maar er zijn ook veel andere opties om online te adverteren zoals bijvoorbeeld Linkedin, Facebook en Instagram of zoekmachines zoals Bing en Yandex.
Offline adverteren
Naast het online adverteren kun je ook nog steeds offline adverteren. Dit wordt vaak als traditioneler adverteren beschouwd. Hierbij is het belangrijk dat je naast de juiste teksten en afbeeldingen ook de juiste media kent. Welke media is er in het land waar jij zaken wilt gaan doen? En welke media sluit aan bij jouw doelgroep? Verstandig is om je ook weer hierbij goed te laten informeren.